donderdag 16 augustus 2012

Crouching Tiger, Hidden Zebra Cake


I just had to bake this cake!

Ik zag deze cake van de week in het nieuwe tv-programma van Lorraine Pascale, Fast, Fresh and Easy Food, en was gelijk enthousiast: wat een cool patroon! Snel het recept op een papiertje gekrabbeld en zie hier het resultaat!

Dit heb je nodig voor de Crouching Tiger, Hidden Zebra Cake:

250 ml zonnebloemolie, plus extra voor het invetten
250 gram fijne kristalsuiker
¼ theelepel zout
100 ml halfvolle melk
¼ theelepel vanille-extract
4 (M) eieren, op kamertemperatuur
300 gram zelfrijzend bakmeel
1 theelepel bakpoeder
25 gram cacao
rasp van ½-1 biologische sinaasappel

Zo maak je 'm:

1. Verwarm de oven voor op 180 ºC of 160 ºC (hetelucht). Vet een springvorm van 23 cm Ø in en bekleed de bodem met bakpapier.
2. Doe de olie, suiker, zout, melk, vanille-extract en eieren in een grote kom en mix alles goed door elkaar met een houten lepel.*
3. Giet de helft van het beslag in een andere kom.
4. Maak eerst het vanillebeslag: zeef 175 gram zelfrijzend bakmeel en een ½ theelepel bakpoeder boven één helft en meng dit door elkaar met een houten lepel.
5. Zeef voor het chocoladebeslag de rest van het zelfrijzend bakmeel, een ½ theelepel bakpoeder en de cacao boven de andere helft. Mix weer met een houten lepel. Voeg de sinaasappelrasp toe en meng dit goed door.
6. Vul 2 spuitzakken met beide mengsels.** Spuit een beetje van het vanillemengsel in het midden van de bodem van de springvorm, spuit vervolgens in het midden van deze 'klodder' vanille een beetje van het chocolademengsel. Blijf dit (om en om) doen totdat de spuitzakken leeg zijn (als het goed is, komt het beslag dan tot aan de rand).***
7. Bak de cake in 35-45 minuten gaar. Check het midden van de cake met een houten prikker; als die er schoon uitkomt is de cake klaar!****
8. Haal de cake uit de oven en laat nog 5-10 minuten in de vorm. Maak de rand van de springvorm dan voorzichtig los en laat de cake afkoelen.

Bron: Lorraine Pascale, Fast, Fresh and Easy Food


* Op tv voegde Lorraine hier nog 175 gram zelfrijzend bakmeel aan toe. Nu leek me dit (475 gram meel in totaal) wat veel in verhouding met de andere hoeveelheden, dus ben ik even gaan speuren op internet en kwam op Google Books gelukkig een voorbeeld tegen (helaas nu weer verdwenen − unhappy publisher, I guess?) met het ingrediëntenlijstje waarin toch duidelijk 300 gram zelfrijzend bakmeel stond. De cake was met deze hoeveelheid precies goed!

** Je kunt de mengsels ook in kannen met een handig schenktuitje doen of voorzichtig lepels gebruiken.

*** Als het goed is, spreidt het beslag zich vanzelf uit over de bodem in de vorm van een soort bull's eye-patroon. Mijn tijger − of was het nu de zebra? − was nogal eigenwijs en ging eerst maar 1 kant op (ik denk dat ik in het begin niet hard genoeg in de spuitzak kneep). Maar stiekem vind ik dit patroon eigenlijk veel mooier ;-)

**** De bovenkant van de cake kan barsten maar hey, don't worry; dat gebeurde Lorraine ook on national television ;-)


Benieuwd naar Lorraine's Fast, Fresh and Easy Food? Kijk dan maandag om 21:30 uur naar BBC Two (de afleveringen worden op zaterdag om 12:30 uur herhaald op BBC One)! Fast, Fresh and Easy Food is er ook in boekvorm.

19 opmerkingen:

  1. Wauw, die cake is echt GAAF!! Nou kan ik alleen echt niet overweg met een spuitzak, dus zal ik het op één van de andere manieren moeten proberen. Lijkt me wel erg leuk om te doen...
    Groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jij bent snel! Wat is ie super goed gelukt.
    Mooi hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk! Ik heb hem laatst ook gemaakt met een ander recept en het patroon was toen niet meer terug te vinden, dus ik ga dit recept zeker proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig! Die moet ik ook maken! Bedankt voor het recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wow - nou heb ik de nodige cakes gebakken (120 varianten voor een cakeproject), maar zo'n mooie als deze zat daar toch echt niet tussen. Ziet er echt heel gaaf uit. Ik ga hem ook zeker een keertje uittesten. Ik laat je wel even weten hoe hij uiteindelijk geworden is. Lijkt me best lastig om die om-en-om laagjes goed te krijgen met een spuitzak. Leuke blog trouwens - ik ga je volgen.
    Groetjes uit Frankrijk

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dankzij John vanmiddag kunnen genieten van deze prachtige en smakelijke cake. Een kunstwerk!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig gelukt! Een cake om trots op te zijn!
    Trouwens, ik heb net het recept voor Congo Bars gepublished, met jouw link erbij natuurlijk!

    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ook ik was, net als Annette, een van de gelukkigen om deze cake (verdient een wat chiquere naam hoor), te mogen eten, heerlijk. En het oog wil ook wat: een kunstwerk. Dank, en wat een mooie blog, ook voor iemand die niet van koken houdt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi, ik heb haar aflevering ook al wel eens gezien. Vanavond was ze er ook weer op, gemist! Zal deze taart eens met de kids proberen! Gr, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  10. This is awesome Kelly, I've seen a few of these around in the blogging world but yours turned out so great!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kelly,
    supermooi! Ik heb 'm ook geprobeerd, maar hij wilde in een vorm van 18cm niet zo hoog worden... en in een vorm van 10cm weer wel! Beetje raar :S

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ooo, bij jou is ie mooi. Heb al een paar keer geprobeerd zo'n zebracake te bakken, maar had blijkbaar steeds het goede recept niet. Deze ga ik ook proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Geeft echt een cool effect! Erg leuk om eens uit te proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dag Kelly,

    Ik heb jouw beschrijving gevolgd en de cake kwam erg mooi tevoorschijn. Ik gebruikte een springvorm van 24 cm (werd mooi hoog) en ik heb een lepel gebruikt om de laagjes te maken, ging ook prima. De truc is om steeds kleine hoeveelheden te scheppen hè? want op sommige foto's op internet zie je veel dikkere lagen, dan gaat het effect verloren. Ik heb het stukje nog een keer bekeken, en als je goed kijkt zie je dat Lorraine het meel toevoegt, en als ze gaat roeren ligt er geen laagje meel meer bovenop. Bloopertje van de BBC?
    De cake is in ieder geval erg lekker en iedereen was verrast hoe hij er uitzag.
    groeten,
    Tonia

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dank voor het recept! Ik heb deze taart gister gemaakt en vanochtend meegenomen naar mijn werk. Al mijn collega's vonden de cake erg lekker en iedereen was verrast hoe hij er uit zag. Deze ga ik vaker proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik heb gisteren Lorraine deze cake zien bakken op de BBC en nu deed ze er zeker geen bloem bij voordat ze het mengsel opsplitst. Dat zal inderdaad een foutje van de editor van de BBC geweest zijn dat nu verbeterd is. Deze cake ga ik zeker eens proberen.
    De "I can't believe you made that cake" cake van Lorraine Pascale vond ik trouwens ook zeer lekker ;-)

    BeantwoordenVerwijderen