woensdag 19 oktober 2011

Pompoensoep met 'n oosters tintje

Bij comfort food denk ik direct aan soep. Wat is er nu lekkerder dan je even opwarmen met 'n kopje soep op een regenachtige herfstdag of koude winterdag? Soep is ook nog eens ontzettend heilzaam: het pept je op als je verkouden bent of een griepje hebt en biedt troost als je 't even zat bent.
   Ik ben dol op soep, niet alleen omdat het eten van soep me 'n goed gevoel geeft, maar ook omdat soep me aan mijn vader doet denken. Papa maakte toen ik klein was de heerlijkste soepen en nog altijd geeft het eten van soep mij 'n warm gevoel: het gevoel van thuiskomen! Als je zin hebt in een heerlijk HOMEmade soepje, probeer dan eens deze herfstsoep met pompoen.


Wat heb je nodig voor de Pompoensoep:

1 flespompoen, van ca. 1 kilo
olijfolie
zout
peper
2 teentjes knoflook, ongepeld en gekneusd
1 ui, gesnipperd
1 rode peper, zaadjes verwijderd en fijngesneden
verse gember, 'n stukje van 1 cm
900 ml goede kippenbouillon
sap van 'n halve limoen
kokosmelk, ca. 6 eetlepels
verse koriander (garnering)


Zo maak je de Pompoensoep:

1. Verwarm de oven voor op 200 °C.
2. Snijd de flespompoen in de lengte doormidden, haal met een lepel de pitjes eruit en leg de helften in een ovenschaal. Snijd het vruchtvlees kruislings in met een mes zodat de pompoen sneller gaart in de oven. Druppel wat olijfolie over de pompoen en bestrooi met zout en peper. Leg in beide holten van de pompoen een teentje knoflook en rooster de pompoen in de oven tot het vruchtvlees zacht is, in ca. 30 minuten.
3. Verhit ondertussen een beetje olijfolie in een soeppan en voeg de fijngesnipperde ui toe. Laat de ui 15-20 minuten op een laag vuur bakken tot deze zacht en glazig is.
4. Verwijder de schil van de teentjes knoflook (je kunt de knoflook er makkelijk uitknijpen), die met de pompoen zijn meegeroosterd in de oven, en voeg de knoflook toe aan de ui. Doe 2/3 van de rode peper erbij (bewaar de rest voor de garnering). Schep met een lepel het vruchtvlees van de pompoen uit de schil en voeg dit toe aan het uimengsel. Rasp vervolgens het stukje gember boven de pan.
5.Voeg nu de bouillon toe. Roer het even door en laat 5 minuten zachtjes koken.
6. Pureer de soep met de staafmixer of in de blender.
7. Zet de soep nog even terug op 'n laag vuur. Breng de soep op smaak met zout en peper en voeg het limoensap toe.
8. Schep de pompoensoep in een kom. Druppel er 1 eetlepel (of meer als je dat lekker vindt) kokosmelk over en garneer met rode peper en koriander.

Bron: het recept voor deze pompoensoep is van Lorraine Pascale uit de 1e aflevering van haar kookprogramma (en gelijknamige boek) Home Cooking Made Easy waarin zij herfstig comfort food bereidt.


• Dit recept is goed voor zo'n 1,5 liter pompoensoep. Genoeg dus voor 4 tot 6 personen (als je de soep als voor- of lunchgerecht serveert).
• Je kunt de kippenbouillon uiteraard vervangen door groentebouillon en in plaats van kokosmelk zou je room kunnen gebruiken.
• De hals van een flespompoen bestaat geheel uit vruchtvlees, de pitten zitten in de bolle onderkant van de pompoen. Als je een flespompoen koopt, kun je het best een flespompoen kiezen met een zo'n klein mogelijk 'buikje'.

6 opmerkingen:

  1. Yam! Dit weekend ga ik ook weer aan de pompoensoep. Het roosteren van de pompoen ga ik zeker proberen. Thnx voor deze tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit recept was van haar eerste uitzending, maar ik kon het recept niet terug vinden.Ik heb inmiddels haar boek besteld. Jij ook?
    De soep lijkt mij meteen erg lekker!
    groetjes, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Nell: het roosteren van de pompoen is echt ideaal; scheelt 'n hoop hakken en snijden ;-) Geniet van je weekend en de pompoensoep!
    @Xiomara: thanks, I love it!
    @Caroline: de soep is erg lekker, vooral door de kokosmelk (ben ik gek op!) en de koriander smaakt er ook heel goed bij! Leuk dat je het boek hebt besteld, ik heb het boek (nog) niet gekocht ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw dat ziet er lekker uit! Yum! Ook de presentatie van het gerecht is erg mooi. Knappe prestatie om vermeldt te staan in de 50 beste foodblogs! Wat goed, gefeliciteerd, terecht dat jouw blog daarin staat! X

    BeantwoordenVerwijderen