maandag 21 november 2011

Vanilla Cupcakes
from The Hummingbird Bakery

Nee... ik heb niet in Notting Hill zitten snoepen van de vanille cupcakes van The Hummingbird Bakery − I wish! − ik heb ze gewoon zelf gemaakt, thuis in Leiden.
   In de 3e les van de Wilton cursus draaide het allemaal om het decoreren van cupcakes, dus besloot ik de vanille cupcakes van Londen's bekendste Bakery eens te proberen.


Wat heb je nodig voor de Vanille Cupcakes:
12 cupcakes

120 gram patentbloem
1 1/2 theelepel bakpoeder
140 gram fijne kristalsuiker
'n snufje zout
40 gram ongezouten roomboter, op kamertemperatuur
120 ml volle melk, op kamertemperatuur
1 ei (M), op kamertemperatuur
1/2 theelepel vanille-extract

Zo maak je de cupcakes:

1. Verwarm de oven voor op 170 °C.
2. Zeef de bloem en bakpoeder boven een grote kom en voeg suiker en zout toe. Meng dit door elkaar en doe de boter erbij. Klop het mengsel met een mixer op lage stand totdat alles gemengd is en het de structuur heeft van zand.
3. Giet geleidelijk de helft van de melk erbij en mix totdat de melk net door het bloemmengsel is opgenomen.
4. Meng met een garde het ei, vanille-extract en de rest van de melk in een andere kom en schenk dit bij het bloemmengsel. Mix dit totdat het net gemengd is. Ga met een spatel langs de rand en de bodem van de kom om er zeker van te zijn dat alle ingrediënten goed gemengd worden. Mix nog iets langer tot je een glad mengsel hebt.
5. Verdeel het cupcakemengsel over 12 cupcakevormpjes (net iets minder dan 40 gram per cupcake). Bak de cupcakes in de voorverwarmde oven in 20-25 minuten gaar en goudbruin. Als een cupcake terugveert als je er lichtjes met een vinger op drukt en een cocktailprikker er schoon uitkomt, zijn de cupcakes gaar.
6. Laat de cupcakes eerst 5 à 10 minuten in de vorm afkoelen en plaats ze daarna op een rooster om ze volledig af te laten koelen.
7. Frost de cupcakes, bijvoorbeeld met deze cream cheese frosting.

Bron: Tarek Malouf, The Hummingbird Bakery Cookbook


• Gek genoeg gebruiken ze bij The Hummingbird Bakery maar een 1/4 theelepel vanille-extract voor hun vanille cupcakes. Dat leek mij wat weinig dus heb ik dat verdubbeld.
• Het leek me leuk om dit recept eens te proberen, omdat de cupcakes van The Hummingbird Bakery op een andere manier worden gemaakt dan de meeste cupcakes, zoals deze Frambozen Cupcakes. Ik moet eerlijk bekennen dat de vanille cupcakes me wat tegenvielen. De cupcakes waren niet luchtig, eerder compact en dat terwijl ik echt niet te lang had gemixt. Jammer :-(

Ik ga dus maar verder op zoek naar het recept voor de perfecte vanille cupcake! Heb jij een go-to recipe voor vanille cupcakes?

Shaggy Mum

• De blaadjes van de Shaggy Mums zijn gemaakt met een Wilton Decorating Tip #352. De roze bloemblaadjes maak je met een Wilton Decorating Tip #233 . Dit is een heel handig spuitmondje dat je kunt gebruiken voor het maken van gras en leuke Elmo of Cookie Monster cupcakes!
   De cupcakes met de roze toefjes heb ik thuis gemaakt met een 2D spuitmondje voor Drop Flowers.

6 opmerkingen:

  1. Wat zien ze er professioneel uit, jammer dat ik niet kan proeven :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Unfortunately Kelly I am still searching for that elusive go to vanilla cupcake recipe too so if you find it let me know! I like the way you frosted them though, very pretty! I have tagged you in my post to take part in food bloggers unplugged - to learn more about the person behind the blog! Hope you can join in :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Gem: if I find it, I'll let you know for sure ;-)
    Thanks for the tag; would love to join in!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kelly, misschien een beetje late respons, maar ik mengde alles met een spatel tot het net gemengt is en ze zijn dan erg luchtig. Ik hoop dat je er wat aan hebt en misschien heb je het al zelf uitgeprobeerd. Ze zien er in ieder geval erg goed uit, groetjes Edith

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Edith: dank je wel voor je reactie. Fijn dat ze goed zijn gelukt! Ik denk toch dat ik de 'traditionele' manier van mixen, zoals bij de Frambozen Cupcakes, fijner vind. Het eindresultaat vind ik persoonlijk beter en lekkerder ;-)

    BeantwoordenVerwijderen