zaterdag 26 november 2011

Kruidnoten

Sinterklaas is weer in het land, dus is het tijd voor pepernoten! Uh... kruidnoten?!
Ik zeg altijd pepernoten wanneer ik kruidnoten bedoel. Ik weet dat er op internet nogal 'n heisa wordt gemaakt over de verwarring tussen pepernoten en kruidnoten, maar ikzelf kan er gewoon niks aan doen; het zit er nou eenmaal ingebakken... En, pepernoten klinkt toch ook gewoon lekkerder ;-)
   Maar goed, pepernoten zijn dus de Taai Taai-achtige brokjes met anijssmaak. Ook heel erg lekker, maar ik heb kruidnootjes gemaakt!


Wat heb je nodig voor de Kruidnoten:

150 gram zelfrijzend bakmeel
1 1/2 theelepel speculaaskruiden
75 gram bruine basterdsuiker
'n snufje zout
60 gram koude ongezouten roomboter
2 à 3 eetlepels melk

Zo maak je ze:

1. Zeef het bakmeel en de speculaaskruiden boven een grote kom.
2. Voeg de basterdsuiker toe samen met 'n snufje zout. Meng dit door elkaar.
3. Snijd de roomboter boven de kom in kleine stukjes. Kneed het mengsel tot een soepel deeg. Voeg zoveel melk toe als nodig is.
4. Maak een bal van het deeg, wikkel het in plastic folie en leg het 30 minuten in de koelkast.
5. Verwarm ondertussen de oven op 175 °C.
6. Vorm met je handen kleine bolletjes van het deeg en leg ze op een bakplaat met bakpapier. Duw de kleine deegbolletjes een beetje plat. Bak de kruidnoten in het midden van de oven in zo'n 15 minuten gaar.

Bron: Janneke Vreugdenhil, nrc.tv

Tips & tricks:

• Probeer de deegballetjes ongeveer even groot te maken zodat ze even snel gaar worden.
• Je kunt het deeg ook in gelijke stukken verdelen, uitrollen in staafjes tot dezelfde lengte, in gelijke plakjes snijden en er vervolgens bolletjes van maken.
• Laat wat ruimte tussen de kruidnoten want ze worden groter in de oven.
• De kruidnootjes worden harder tijdens het afkoelen.


Kijk ook eens hier voor een lekkere speculaastaart met deze kruidnootjes!

3 opmerkingen:

  1. Ga ik zeker eens proberen te maken! Ben verslaaft aan kruidnootjes. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Elke: Leuk! Heb ik ook; als ik eenmaal begin met eten, kan ik niet meer stoppen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Altijd lekker die kruidnootjes (ongeacht hoe je ze noemt) heb ze laatst ook gemaakt en op de een of andere manier was er al snel niets meer van over... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen