vrijdag 11 november 2011

Perenjam met speculaaskruiden

Bij jam denk je al snel aan lekker zomerfruit als aardbeien of frambozen. Jam met vruchten zoals peer, die je in deze tijd van het jaar volop kunt krijgen, zie je niet vaak in de winkel. Dus kwam ik op het idee om een lekkere jam te maken met de smaak van de herfst en winter; het werd een perenjam met speculaaskruiden!

Je hebt de jam al eerder kunnen zien in deze blogpost waar ik 'm gebruikte als vulling voor een taart. De jam is ook erg lekker door kwark of yoghurt. Of, wat dacht je van 'n lekker kaasplankje? De perenjam smaakt heel goed bij blauwe kaas!


Wat heb je nodig voor de Perenjam met speculaaskruiden:

ca. 1300 gram peren
400 gram Geleisuiker Speciaal (Van Gilse)
1 theelepel speculaaskruiden
3 à 4 gesteriliseerde jampotten*

Zo maak je de jam:

1. Schil de peren en verwijder de steeltjes en klokhuizen. Snijd de peren in stukjes en doe ze in een grote pan met een bodempje water.
2. Kook de stukjes peer tot ze zacht zijn, ong. 10 minuten. Giet het vocht af (laat het afkoelen en trakteer jezelf op 'n perensapje!).
3. Pureer het fruit met een staafmixer.
4. Meng de geleisuiker door de peer en voeg de speculaaskruiden toe. Breng het geheel al roerend aan de kook. Laat het mengsel 1 à 3 minuten doorkoken. De kooktijd gaat in op het moment dat het mengsel blijft borrelen wanneer je het doorroert.
5. Vul de gesteriliseerde potten tot de rand met de perenjam en draai de deksels er direct goed op. Zet de potten ondersteboven, zodat de potten vacuüm kunnen trekken. Na 5-10 minuten kun je de potjes rechtop zetten om verder af te laten koelen.

* In dit artikel vertel ik hoe je jampotten kunt steriliseren. Dit is echt belangrijk wanneer je zelf jam maakt!


• Na het schillen en schoonmaken van de peren houd je als het goed is ong. een kilo peren over. De hoeveelheid geleisuiker in dit recept is gebaseerd op 1 kilo fruit.
• Ik heb een deel van de stukjes peer tot moes gepureerd en de rest gewoon zo gelaten waardoor het het midden houdt tussen een jam en een compote.
• Je kunt eventueel nog wat sap en geraspte schil van een paar mandarijntjes of een sinaasappel toevoegen. Ook erg lekker!

5 opmerkingen:

  1. Peren jam maak ik ook..maar nooit met speculaaskruiden.Denk het is moeite waard om te proberen:)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben niet zo van de jam, maar deze lijkt mij wel lekker. Apart met die speculaaskruiden, maar ik kan mij wel indenken dat dat lekker is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Dzoli: vind de combi erg lekker!
    @Caroline: ik ben eigenlijk ook niet zo'n jameter, maar zelfgemaakte jam is toch wel zó lekker − heel anders dan wat je in de supermarkt koopt. Met deze speciale geleisuiker is het ook nog eens snel gemaakt en wat ik heel fijn vind, is dat de jam minder zoet is dan wanneer je gewone suiker gebruikt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. oh, wat een lekkere recepten allemaal! Ik krijg spontaan zin om mijn vriendinnen uit te nodige voor een gezellig avondje...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Anne: dank je wel :-D Leuk; ben benieuwd wat je gaat maken!

    BeantwoordenVerwijderen