zaterdag 5 november 2011

Wilton Decorating Basics

Vorige week ben ik, samen met 5 andere dames, begonnen aan de cursus Decorating Basics van Wilton. De cursus wordt gegeven in de leukste kookwinkel van Leiden, Kitchen Art, onder begeleiding van onze enthousiaste ‘Wilton Trained Instructor’, Anouk van Cakemania.
   Inmiddels heb ik al 2 lessen gehad en het leek me leuk om jullie er op m'n blog wat over te vertellen!


Bron: Cakemania

In de 1e les begonnen we met een aantal basistechnieken. Aan de hand van het instructieboekje gaf Anouk ons tips over hoe je een taart moet bakken, hoe je buttercream icing maakt, hoe je een spuitzak vult en hoe je sterretjes kunt spuiten. Ter voorbereiding op de 2e les liet Anouk zien hoe je een taart doormidden snijdt, vult en kunt icen.
   Aan het eind van de les mochten we zelf aan de slag met de spuitzak! We oefenden het spuiten van sterretjes, eerst op een oefenbord en vervolgens op koekjes.

Sterretjes van buttercream icing op het oefenbord

In de 2e les begint het echte werk: in deze les ga je namelijk je eigen taart decoreren! We kregen voor deze les zelfs huiswerk mee: thuis moesten we van tevoren een taart bakken en buttercream icing maken. De icing is typisch Amerikaans en bestaat onder andere uit Crisco, ofwel vegetable shortening, en een heleboel poedersuiker. Niet echt my cup of tea (dus als iemand nog 'n lekker alternatief weet?).
   Ik heb trouwens gemerkt dat je voor de icing beter suikerbakkerspoeder kunt gebruiken, dat fijner is dan gewone poedersuiker. Ik was 'n tikkie eigenwijs en gebruikte normale poedersuiker (900 gram!) waardoor de icing nogal korrelig was van structuur.

Tijdens de les konden we onze zelfgebakken taart doorsnijden en vullen. Daarna was het tijd voor het icen van de taart. Het gladmaken van de icing is nog 'n hele klus. De laag icing moet in ieder geval niet te dun zijn want dan kun je de taart er nog doorheen zien, maar het mag ook weer niet te dik want dan droogt de icing niet snel genoeg.
   Pas als de icing droog aanvoelt kun je de buttercream icing gaan smoothen door er perkamentpapier op te leggen en er voorzichtig met je hand of een spatel overheen te gaan. Doe je dit wanneer de icing nog niet droog genoeg is dan trek je met het papier zo de icing weer van je taart af.

Biscuit met dijkje van buttercream icing
en zelfgemaakte perenjam met speculaaskruiden

Na het icen heb ik de taart gedecoreerd met een leuke cupcake van gekleurde icing. Het was een pittige les, maar uiteindelijk was ik best tevreden met m'n taart. We hebben er thuis in ieder geval lekker van gesnoept.
   Volgende week gaan we cupcakes decoreren met verschillende soorten bloemen. Ik heb er nu al zin in!

My Cupcake Cake


Fijn weekend!

2 opmerkingen:

  1. Geweldig zeg, met hoeveel enthousiasme je dit verhaal weet over te brengen. Het ziet er allemaal o zo mooi uit! Voor een bakkluns als ik is dit het Echte Vakwerk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nell, you're making me blush... practice makes perfect ;-) Ben jij al aan het bakken geslagen met je nieuwe boek?

    BeantwoordenVerwijderen