maandag 19 september 2011

Congo Bars

Congo Bars?! Ik had er zelf nog nooit van gehoord, maar Congo Bars zijn chewy, chunky blondies met kokos, pecannoten en stukjes witte en pure chocolade. I like! Deze superlekkere blondies zijn wat mij betreft echt Good Mood Food! Wil je ook 'n hapje Instant Happiness, dan moet je deze Congo Bars echt eens proberen ;-)



Wat heb je nodig voor de Congo Bars:

195 gram bloem
1 theelepel bakpoeder
1/2 theelepel zout
170 gram ongezouten roomboter, gesmolten en afgekoeld
300 gram lichtbruine basterdsuiker
2 eieren
1 1/2 theelepel vanille-extract
125 gram geraspte kokos, geroosterd (optioneel)
100 gram pecannoten, geroosterd (optioneel) en grof gehakt
75 gram witte chocolade, in stukjes gehakt
75 gram pure chocolade, in stukjes gehakt

Zo maak je de Congo Bars:

1. Verwarm de oven voor op 180 °C. Vet een bakvorm van 33 x 23 x 5 cm in met een beetje boter en bekleed met 2 stukken bakpapier (laat deze over de randen hangen zodat je de blondies na het bakken makkelijk uit de vorm kunt halen).
2. Zeef de bloem en het bakpoeder in een kom en meng er 'n 1/2 theelepel zout door.
3. Klop in een 2e, grotere kom de gesmolten roomboter en de basterdsuiker goed door elkaar met een garde of houten lepel. Meng dan één voor één de eieren erdoor; voeg het 2e ei pas toe als het 1e goed gemengd is. Hierna meng je het vanille-extract er doorheen.
4. Voeg nu het bloemmengsel toe aan de natte ingrediënten in de grote kom. Meng dit voorzichtig door elkaar met een spatel totdat het net gemengd is (mix niet te lang). Spatel de kokos, pecannoten en stukjes witte en pure chocolade erdoor.
5. Verdeel het (stevige) beslag gelijkmatig over de bakvorm en druk het 'n beetje aan. Bak de blondies in de voorverwarmde oven in 22 à 25 minuten gaar. De blondies zijn klaar wanneer de bovenkant barsten vertoont en stevig aanvoelt. Als een cocktailprikker, die je halverwege tussen de rand en het midden van de blondies (dus niet in het midden) steekt, er schoon uitkomt dan zijn de blondies klaar.
6. Plaats de bakvorm op een rooster en laat de blondies volledig afkoelen in de vorm. Til de blondies met behulp van het bakpapier uit de vorm en snijd ze in stukjes. Je kunt de Congo Bars zo'n 5 dagen op kamertemperatuur bewaren in een luchtdichte doos.

Bron: Brown Eyed Baker, oorspronkelijk uit het boek Baking Illustrated


• Het roosteren van de kokos en de pecannoten versterkt de smaak. Ik heb de pecannoten wel geroosterd (5 à 10 minuten in een voorverwarmde oven op 180 °C, schep af en toe even om en houd ze goed in de gaten), maar de geraspte kokos niet omdat ik de smaak van de kokos niet wilde laten overheersen. Je proeft de kokos goed, dus het is niet echt nodig. Mocht je de geraspte kokos wel willen roosteren, dan kun je dat handig doen in 'n droge koekenpan.
• Ik had voor het bakken van de blondies meer tijd nodig: 35 minuten in totaal. Nu heb ik 'n bakvorm van 25 x 20 x 5 cm gebruikt, dus dat is niet zo gek maar ik heb het idee (op basis van andere recepten) dat blondies vaak wel wat langer nodig hebben dan de 22 à 25 minuten die in dit recept worden genoemd.

9 opmerkingen:

  1. Wat erin zit kan ook niet anderes dan lekker zijn hoe het ook heten mag:)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Caroline: dank je wel, ze zijn zó lekker!
    @Dzoli: je hebt helemaal gelijk en de smaak van deze Blondies spreekt voor zich :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha, precies het recept waar ik op zat te wachten! Lekkerder als mueslirepen en perfect geschikt om mijn homemade vanille-extract in te verwerken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Nell: goed om te horen, ben benieuwd wat je van de blondies vindt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hej Kelly!
    Ik heb ze gemaakt en ze zijn suuuuperlekker! Dank je wel voor dit recept!
    Mag ik het op mijn blog zetten, natuurlijk met link naar de jouwe?

    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk! Tuurlijk mag dat (heb het recept ook maar geleend)! Deze bars zijn echt geweldig! Kan er alleen nooit van afblijven, heb jij dat ook?

      Verwijderen
    2. Dank je wel Kelly!

      Oh,ze zijn echt wel verslavend, ben blij dat dat bij jou ook zo is... ik blijf maar teruggaan naar de keuken om er stukjes af te gaan snijden en stiekem op te eten. En ik ben niet de enige :-).
      Er zijn nog 2 kleine stukjes over, we zijn er dus in geslaagd om met zijn 2en de hele schotel sinds gisterenavond op te eten... zegt genoeg... :-).

      Verwijderen
  6. Hoi Kelly,
    Had deze repen ooit eens gemaakt en gepubliceerd, vandaag weer in de herkansing:) Ze zijn heerlijk!
    Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen