vrijdag 30 september 2011

I had a 'Taste of Amsterdam'

Zoals zoveel foodlovers was ik afgelopen weekend in het Amstelpark te vinden waar het culinaire festival Taste of Amsterdam werd gehouden. Op Taste is van alles te proeven en beleven: naast de signature dishes die je kunt proeven van restaurants als MOMO, Sucre, Volt en Bolenius, kun je masterclasses bijwonen in het Kook Theater, workshops volgen in de Taste Kookschool en zijn er proeverijen in het Wijn Theater en Bier Theater. Ook vind je er 'n Foodie Markt en Kleine Producenten Markt met allerlei heerlijke delicatessen van limoncello tot cupcakes.

Dit was voor mij de 1e x Taste of Amsterdam en ik stond ook nog eens op de gastenlijst! Ik had namelijk 2 kaartjes gewonnen via Facebook (thanks Brand Events Benelux, organisator van Taste of Amsterdam, voor de kaartjes!): woehoe! Wil je weten wat ik allemaal heb geproefd op Taste, lees dan verder...


Op de Foodie Markt spotte ik direct de cupcakes van Cupies! Samen met mijn vriend heb ik lekker gesnoept van de Champagne Deluxe, 'n vanille cupcake met een champagne buttercream, en de Bella, ook een vanille cupcake maar dan met een topping van tiramisu buttercream. De topping was niet te zoet en niet "poederig", maar lekker luchtig net als de cakejes zelf. De tiramisu cupcake was absoluut onze favoriet!

Cupcakes van Cupies

Onze volgende Taste experience was 'n Umami Tasting in het Kook Theater. Umami, de 5e smaak naast zoet, zout, zuur en bitter, blijkt een moeilijk te omschrijven smaak. Umami is een smaaksensatie die eten meer diepgang geeft en zorgt voor een vollere smaak die je proeft in je hele mond. Het zorgt ervoor dat je meer speeksel produceert en geeft een langere nasmaak. Umami zit vooral in eten dat veel glutamaat (een aminozuur in eiwit) bevat, zoals vlees en kaas.
   Tijdens de tasting konden we zelf in 5 verschillende ronden umami proeven en ervaren. Zo leerden we bijvoorbeeld dat umami ook zit in rijpe tomaat; dit werd duidelijk doordat we in ronde 1 eerst 'n plakje gewone tomaat kregen waar eigenlijk nauwelijks smaak aan zat en vervolgens een stukje rijpe cherrytomaat die heerlijk vol was van smaak: umami! Hetzelfde geldt voor kaas: hoe ouder 'n kaas, hoe meer umami. Toch blijft het moelijk uit te leggen; umami is iets wat je moet proeven en ervaren!

Guus Vredenburg en Ramon Beuk
tijdens de Umami Tasting

Na deze tasting volgde de Sexy Chocolate masterclass van Peter Scholte, chef-kok van restaurant Sucre. Hij maakte luchtige chocolademousse met behulp van een slagroomspuit. We werden getrakteerd op 'n krokant deegje met daarop witte chocolademousse en kaviaar?! Dat was 'n verrassend lekkere combinatie: heerlijk dat zoete met het ziltige. Ook kregen we 'n mousse van pure chocolade met 'n notencrumble en eetbare parfum!

Chocolademousse met parfum

Het allerleukste van mijn bezoek aan Taste of Amsterdam was de workshop Taart, zuiver, zoet en zalig. In de Kookschool van Keizer Culinair leerden we de tips en tricks voor het bakken van een heerlijke Tarte Tatin van niemand minder dan Cees Holtkamp! Binnenkort vertel ik je, in een andere blogpost, meer over de workshop en natuurlijk het recept voor deze Tarte Tatin.

De Kookschool op Taste of Amsterdam

Door alle hapjes die we kregen in het Kook Theater en de Tarte Tatin hadden we stiekem niet echt veel ruimte meer voor de signature dishes van de verschillende restaurants op Taste. Uiteindelijk hebben we alleen 'n kalfsburger met piccalilly, rode en ui en pancetta op van BarRestaurant, maar die was gelukkig erg lekker.

Heerlijke kalfsburger

Ik vond Taste of Amsterdam in ieder geval 'n geslaagd en gezellig evenement. Het was er heerlijk, mede door de mooie locatie en het geweldige zonnetje!
   Ik ben alweer klaar voor m'n volgende "culinaire festival" met hutspot, haring en wittebrood, oliebollen en poffertjes... Dit weekend ga ik namelijk samen met de rest van Leiden Leidens Ontzet vieren!

Ik wens jullie 'n heerlijk & zonnig weekend!

6 opmerkingen:

  1. Leuk zeg! Wat een leuke dingen heb jij gezien zeg! Ik ben ook wel heel benieuwd naar dat umami! Klinkt heel bijzonder ;)

    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Pauline: thanks, heb me erg vermaakt en de Umami Tasting was heel interessant.

    Jij ook 'n goed weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk event! Het ziet er in elk geval erg lekker uit :-) Hoop dat je een leuke dag hebt gehad. En natuurlijk fijn dat 't zulk mooi weer was!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Roos: 't was heerlijk! Mooie locatie, zonnetje, lekker eten: genieten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit ziet er uit als zwaar genieten ;)

    BeantwoordenVerwijderen