woensdag 28 december 2011

Griesmeelbroodjes met maanzaad

Ik had nog nooit eerder brood gemaakt van griesmeel, dus ik was erg benieuwd naar de smaak! De broodjes zijn erg lekker en hebben een brosse buitenkant. En, de maanzaadjes knisperen in je mond ;-)


Wat heb je nodig voor de Griesmeelbroodjes:

400 gram fijn griesmeel
1/2 theelepel zout
7 gram droge gist
100 gram ongezouten roomboter
2 eetlepels olijfolie
1 ei (L), losgeklopt
ca. 100 ml lauwwarm water
1 eetlepel maanzaad

Zo maak je ze:

1. Smelt de boter en laat deze afkoelen.
2. Doe het fijne griesmeel in een grote kom. Maak een kuiltje in het midden en voeg het zout, gist, gesmolten boter, olijfolie en het losgeklopte ei toe. Meng dit met je handen en voeg het lauwwarme water toe (je hebt misschien niet alles nodig) tot je een zacht samenhangend deeg hebt.
3. Leg het deeg in een kom of op een bord en dek af met plastic folie. Zet het weg op een warme plek (voor een warme oven bijvoorbeeld) en laat 15 minuten rijzen.
4. Bestrooi je werkvlak met wat griesmeel en leg hier je deeg op. Kneed nu het maanzaad door het deeg (als het deeg te droog is, kun je er nog wat lauwwarm water door kneden).
5. Vorm 4 ronde broodjes van het deeg, druk ze iets plat en leg ze op een bakplaat met bakpapier. Dek af met folie en laat nog eens 30 minuten rijzen op een warme plek.
6. Verwarm in de tussentijd de oven voor op 180°C.
7. Bak de griesmeelbroodjes in 15 minuten bruin en gaar. Keer het brood daarna om en bak nog eens 5 à 10 minuten.

Bron: Merijn Tol & Mina Abouzahra, Proef! Oranjebloesem: de nieuwe Marokkaanse keuken


De griesmeelbroodjes met maanzaad zijn heerlijk met de zelfgemaakte kaasjes en de sweet onion jam. Het recept voor de sweet onion jam plaats ik morgen in 'n nieuwe blogpost!

3 opmerkingen:

  1. Wat apart, broodjes met griesmeel! Lijkt me wel erg lekker, vooral met al die zelfgemaakte kaasjes. Echt een leuk idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mmmmm! Lijkt me erg lekker! Laatst hoorde ik ook van iemand die griesmeel gebruikt voor pastadeeg. Heb jij daar ook ervaring mee?

    Groetjes Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Lisa: dank je! Ik had het ook nog nooit gegeten, daarom was ik er erg nieuwsgierig naar!

    @Tineke: ik heb nog nooit zelf pasta gemaakt (blush)... Ik wil dat wel heel graag gaan doen; een pastamachine staat dan ook hoog op m’n verlanglijstje ;-) Ik weet wel dat goede pasta gemaakt wordt van harde tarwe (durum), ofwel zeer fijngemalen griesmeel.

    BeantwoordenVerwijderen