woensdag 7 december 2011

Home Made Winter

Ben wel verwend door Sinterklaas dit jaar! En, jullie? Blijkbaar ben ik lief geweest ;-) Al hoewel... bovenaan mijn verlanglijstje prijkte toch echt een KitchenAid mixer, maar deze stond niet tussen de stapels cadeaus :-(
   Ach, ik kan het de Goedheiligman ook niet kwalijk nemen want je moet toch echt even sparen voor zo'n ding! En, het hielp natuurlijk niet dat ik de kleur er niet bij had gezet. Ik kan gewoon niet kiezen; ze zijn allemaal zo mooi! Raspberry Ice vind ik nu geweldig, maar vind ik dat over 10 jaar nog steeds? Zilver dan misschien, maar ja, welke van de 4 tinten? HELP! Misschien dat de Kerstman het wel aandurft? Want voor mijn favoriete Sinterklaascadeau van dit jaar kan ik 'm goed gebruiken!


Toen Home Made Winter, het 2e boek van Yvette van Boven, uitkwam was ik het liefst meteen naar de boekhandel gerend, maar met Sinterklaas in aantocht besloot ik toch maar even te wachten. En, het was het wachten waard; wat een geweldig boek is dit weer!
   Haar 1e boek Home Made, dat vorig jaar uitkwam en werd verkozen tot Nederlands Kookboek van het Jaar 2010, is één van mijn favoriete kookboeken! Want wat is er nou leuker dan helemaal zelf from scratch lekker eten te maken?
   In de nieuwe wintereditie leert Yvette van Boven ons hoe we zelf boter, appelcider, pulled pork (op haar site vind je 'n leuk filmpje waarin Yvette van Boven pulled pork klaarmaakt) of Baileys kunnen maken. Voor het 2e boek vol comfort food haalde ze haar inspiratie vooral uit Ierland, waar zij een groot deel van haar jeugd woonde, en uit Frankrijk waar zij nu een groot deel van haar leven doorbrengt.

Ik heb Home Made Winter nog maar net en heb er dus nog niets uit kunnen maken, maar heb al wel elk recept van het boek doorgenomen. Het is 'n heerlijk feel good kookboek met dito recepten! Het is in dezelfde stijl geschreven en vormgegeven als haar 1e boek en staat weer vol mooie foto's van haar man en illustraties die ze zelf gemaakt heeft. Zelfs sommige recepten zijn geheel getekend: hoe leuk! Het 2e boek is even verfrissend en grappig; Yvette van Boven schrijft volgens mij zoals ze praat. Het is af en toe net alsof ze met je in gesprek is.
  Home Made Winter heeft een nog iets persoonlijker tintje dan het 1e boek door de verhalen die ze vertelt over haar jeugd in Ierland en door dingen als een foto van een door een 11-jarige Yvette handgeschreven recept − op zo'n bruin velletje. Zo krijg je het idee dat je Yvette een beetje "leert kennen".


Met dit inspirerende boek kom ik in ieder geval de winter wel door! Al kijk ik stiekem ook alvast uit naar het voorjaar want dan komt Yvette van Boven namelijk alweer met een nieuw kookboek: Home Made Zomer!

PS: heb jij Home Made Winter niet gekregen van de Sint, vraag het boek dan zeker voor Kerst!

2 opmerkingen:

  1. Fijn kado, zo'n boek! Dus ja, je bent lief geweest ;-)
    Zelf had ik er nóg meer comfort food in verwacht(warme éénpansgerechten), zodat ik me nog even bij de gewone Home Made houdt. Maar toch een fijn boek.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I was really confused for a minute there, I forgot in Holland Santa comes early than here in England...I even remember learning about it aged 6 at school! and doesn't he have a funny friend black Pete or something? or did I make that up? it was a long time ago!
    I hope you get your Kitchen Aid one day! I love the raspberry coloured one too! they are coming out with so many great shades these days that weren't around when I got mine that I'm thinking about upgrading for a colour swap! haha...that might just be greedy tho!

    BeantwoordenVerwijderen