zondag 3 juli 2011

Wimbledon Trifle



Wist je dat er vorig jaar tijdens Wimbledon 31.360 kilo aardbeien* is gegeten en dat er jaarlijks zo'n 7.000 liter slagroom** doorheen gaat? Ter ere van Wimbledon wilde ik iets lekkers maken met Strawberries and Cream. Omdat ik nog citroencake had, kwam ik al snel op het idee om een trifle te maken geheel in de stijl van Wimbledon. De trifle is, net als Wimbledon, traditioneel en Brits doordat ik custard heb gebruikt. Verder heb ik voor de garnering groene pistachenootjes gebruikt als symbool voor het gras en witte − dat is tenslotte de enige kleur die echt wordt geaccepteerd op het heilige gras van Wimbledon − chocolade.

* Bron
** Bron


Wat heb je nodig voor mijn Wimbledon Trifle:

150 ml custard
250 gram aardbeien
1 eetlepel suiker
1 eetlepel balsamicoazijn
'n beetje peper
4-6 plakjes cake (van maximaal 1 cm dik)
Grand Marnier of Limoncello
125 ml slagroom
2 eetlepels lemon curd
'n paar pistachenootjes, in kleine stukjes gehakt
witte chocolade
2 glazen (bv. wijn-, whiskey- of cocktailglazen)


Zo maak je de trifle:

1. Maak van tevoren de custard en laat dit afkoelen.
2. Snijd de aardbeien in plakjes en doe ze in een kom. Voeg hier 1 eetlepel suiker, 1 eetlepel balsamicoazijn en 'n beetje peper aan toe. Schep dit door elkaar en laat dit zo'n 2 uur marineren.
3. Steek met een glas of uitsteekvorm 2 rondjes uit de plakjes cake en bedek de bodem van de glazen met de cake. Besprenkel de cake met de likeur.
4. Verdeel vervolgens de helft van de gemarineerde aardbeien over de glazen.
5. Schep nu de helft van de custard in de 2 glazen.
6. Herhaal nu nog een keer de 3 laagjes. Zet de glazen minimaal een uur (of zelfs 'n nachtje) in de koelkast zodat de smaken lekker in kunnen trekken (haal de trifle 'n klein uurtje voor het serveren uit de koelkast).
7. Klop voor het serveren de slagroom en meng er de lemon curd door. Verdeel dit over de glazen en garneer met de stukjes pistachenoten. Rasp er ten slotte wat chocolade over. That's game, set and match: enjoy!


Voor kinderen kun je in plaats van likeur een beetje sinaasappelsap gebruiken.
Omdat ik nogal dol ben op aardbeien heb ik best veel gebruikt voor dit recept. In de meeste recepten wordt voor 2 personen 125 gram fruit gebruikt. Maar doe gewoon wat je zelf lekker vindt en in je glas past ;-)
Voor 'n leuk kleuraccent kun je de trifle, naast de pistachenootjes en chocolade, ook nog garneren met 'n aardbeitje (eventueel in plakjes).
• Je kunt de lemon curd en de custard (in poedervorm) kopen in de supermarkt, maar zelf maken is nog veel lekkerder! In mijn volgende posts laat ik je zien hoe je zelf custard en lemon curd maakt.


Ik ga straks de finale kijken tussen Nadal en Djokovic en heerlijk genieten van m'n Wimbledon Trifle. Geniet van je zondag!


2 opmerkingen:

  1. Het ziet er schitterend uit. Geniet van het spel en de trifle!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben gek op tennis! En ik denk dat dit toetje er heerlijk bij had gesmaakt, leuk recept!

    BeantwoordenVerwijderen