woensdag 20 juli 2011

Mango-basilicumjam


Deze heerlijke jam heb ik een keer gegeten met 'n scone & clotted cream bij De Bakkerswinkel in Amsterdam. De scones zijn daar erg lekker. De Bakkerswinkel behoort sowieso tot mijn favoriete eetplekjes voor overdag want naast scones hebben ze er ook heerlijke broodjes en lekkere taarten. En, heel fijn is dat er steeds meer Bakkerswinkels bijkomen: je vindt er bijvoorbeeld ook één in Utrecht en in Den Haag is vorig jaar nog een Bakkerswinkel geopend.
   Maar goed, terug naar de jam. Die vond ik zo lekker dat ik 'm zelf ook wilde maken! Het is 'n frisse jam, ietsje zoetzuur door de balsamicocréme en kruidig door de basilicum.


Wat heb je nodig voor de Mango-basilicumjam:

1 kilo rijpe mango's
280 gram Van Gilse Geleisuiker Speciaal
4 theelepels balsamicocréme citroen (optioneel)
2 eetlepels verse basilicum, fijngesneden of in reepjes gescheurd
3 schone jampotten


Zo maak je de jam:

1. Schil de mango, halveer de vrucht en verwijder de pit. Snijd de mango in blokjes en doe deze in een grote pan. Pureer het vruchtvlees met een staafmixer zodat je geen al te grote stukken mango in de jam krijgt.
2. Meng de geleisuiker door de mango. Zet de pan op het vuur en breng al roerend met een houten lepel aan de kook. Voeg als je dat wilt de balsamicocréme toe. Laat het mengsel 1 minuut goed doorkoken. De kooktijd gaat in op het moment dat het mengsel blijft borrelen wanneer je het doorroert.
3. Haal de pan van het vuur en roer de basilicumblaadjes door de jam. Vul de schone jampotten tot de rand met de jam en sluit direct goed af met de deksels. Zet ze op hun kop, zodat ze vacuüm trekken. Na 5 à 10 minuten kun je ze weer rechtop zetten en verder laten afkoelen.
   Je kunt de jam geopend een paar weken in de koelkast bewaren. Ongeopend blijft de jam tot 6 maanden goed.


• De rijpe mango's (ik had 2 hele grote mango's) die ik gebruikte voor dit recept wogen in totaal iets minder dan 'n kilo. Na het snijden hield ik 720 gram mango over. Aan de hand van het gewicht van de mangoblokjes bepaal je hoeveel geleisuiker je nodig hebt voor de jam.
• In plaats van balsamicocréme kun je balsamicoazijn gebruiken. Door de balsamicocréme wordt de jam iets minder fris geel van kleur (als je dit liever niet hebt, kun je witte wijnazijn gebruiken).
• Schone jampotten krijg je door ze te steriliseren. Hoe je dat doet en nog meer tips voor het maken van jam lees je bij mijn recept voor Bosvruchtenjam.

6 opmerkingen:

  1. Ik zie meer en meer recpten met mango.Het verwondert me niets want deze vrucht zo lekker en aromatisch verdient niet anders;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt me een aparte combinatie. Ik ben niet zo gek op jam, maar wel op mango, deze moet ik maar eens proberen!
    groetjes, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha, ik wilde precies hetzelfde zeggen als Caroline.. ik hou niet zo van jam, maar mango daarentegen.. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hartstikke bedankt voor dit recept! Ik was er al heel lang op zoek na sindsdien ik naar de VS verhuisd ben. Ik hoop het lukt en ik kan eindelijk weer van mijn favoriete jam genieten :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om te lezen! Ik hoop dat je de jam net zo lekker vindt als die van de Bakkerswinkel ;-) Enjoy!

      Verwijderen